Weet jij wel wat de Customer Lifetime Value is?

Bedrijven die afhankelijk zijn van terugkerende inkomsten (en dat zijn er nogal wat) maken nogal eens dezelfde fout in hun financiële planning. Namelijk: niet elk goed idee is ook zakelijk een goed idee. Sommige ideeën zouden hobby's moeten blijven en niet worden omgezet in bedrijven, tenzij de oprichter geld genoeg heeft.
"Ik heb regelmatig ondernemers ontmoet die een bedrijf of productlijn probeerden te schalen zonder positieve brutomarge," vertelt Brian Reaves, CEO van Factris. "Van elke geïnvesteerde euro kregen ze minder terug. Toen ik hen hierop wees was het antwoord meestal dat groter worden het probleem op zou oplossen, wat getuigt van een gebrek aan financiële slagkracht."
Inzicht in Customer Lifetime Value
Customer Lifetime Value is een middel om de valkuil die klantwaarde heeft te vermijden. Het uitgangspunt van de Customer Lifetime Value is dat een bedrijf van onderaf wordt geplant, te beginnen bij de klant. Als u winst kunt maken op klantniveau, kunt u er zeker van zijn dat u door te schalen en met enige vorm van kostenbeheer uiteindelijk winst kunt maken op operationeel en algemeen niveau.
Inzicht in Customer Lifetime Value (CLTV) is cruciaal voor het opbouwen, schalen en beheren van uw bedrijf. "Mijn eerste ervaring met CLTV was bij telefoonbedrijven die wilden uitzoeken of er winst te behalen viel met de aanleg van vaste of mobiele telefoonlijnen voor een klant of groep klanten. Dit bedrijfsconcept bestaat uit drie hoofdonderdelen: de acquisitiekosten, de servicekosten en de gegenereerde inkomsten gedurende de periode waarin de klant naar schatting voor de service betaalt," aldus Reaves.
Bron: Brisk Magazine