Wint Cold Calling het van Social Calling? Of omgekeerd? Wat gaat het worden?

De personen die in verleden hard riepen dat cold calling niet werkte, zullen dit binnenkort ook roepen over social selling.
Cold calling is dead’; een veelgehoorde en te lezen quote de laatste tijd op allerlei bijeenkomsten en websites. Nu is cold calling niets anders dan een van de vele manieren om te prospecteren. Beurzen, direct marketing, mond-tot-mondreclame… het zijn allemaal manieren om te werken aan prospecting. De ene manier wat efficiënter of effectiever dan de andere. Afhankelijk van uw budget, soort product en klant kiest u een mix van de diverse acquisitie mogelijkheden.
Natuurlijk kennen we de excuses: Niemand zit op mij te wachten. Ze vinden dat ik ze stoor. Ze worden al heel veel gebeld. Allemaal redenen waarom we toch vooral maar niet aan cold calling doen. En als de introductiezin louter bestaat uit ‘laten we een afspraak maken om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen’, dan verbaast het me niet dat het resultaat tegenviel en dat de excuses waarschijnlijk nog waarheid waren ook. De kern bij een cold call is dus, naast een goed voorbereiding, een goede binnenkomer: weet een klant echt geïnteresseerd te krijgen om tijd vrij te maken voor u. Daarnaast is vasthoudendheid belangrijk: 80% van de afspraken wordt gemaakt na 5 contactmomenten met de prospect. Een slecht resultaat van cold calling is dus meestal te wijten aan een slechte voorbereiding, onvoldoende uitdaging voor de prospect en gebrek aan vasthoudendheid.
Bron: Salesgids
Dit moet je beslist verder lezen, want het levert inspiratie op voor jouw salesambities!