Zo boei jij je medewerkers of klanten wél als je presenteert

De drie basisingrediënten van een presentatie zijn boodschap, behoefte en beleving. Sprout-expert Serge van Rooij vertelt hoe je die drie B’s in de praktijk brengt.
Als je weleens een presentatie hebt bijgewoond waarbij het ene na het andere Word-document, verkleed als PowerPointslide, over je werd uitgestort, dan weet je uit eigen ervaring dat veel informatie geven echt niet de oplossing is. Maar blijkbaar vergeten we dat als we zelf presenteren. (Alhoewel ik ook niet uitsluit dat sommigen het bewust doen als wraak voor al die keren dat ze zelf een slechte presentatie hebben moeten uitzitten. It’s payback time baby...)
Wat moet je dan wel doen om bijvoorbeeld medewerkers en klanten geboeid te houden? De antwoorden komen van Remco Claassen en John Medina. Remco is al jaren een van de best beoordeelde sprekers in Nederland. Hij is in staat om een publiek met gemak twaalf uur te boeien. John Medina is moleculair bioloog en auteur van het boek Brain Rules.
Remco introduceert in zijn boek Verbaal Meesterschap een handig 3B-model. De drie B’s staan niet voor bulletpoints, bulletpoints en nog eens bulletpoints, maar voor de drie basisingrediënten van presentaties: boodschap, behoefte en beleving. Ik neem ze met je door.
Bron: Sprout