Zzp’er stuit op obstakels voor marktgerichte bijscholing

Ongeveer een derde van de zzp’ers in Nederland heeft de eigen kennis de afgelopen twee jaar onvoldoende bijgehouden. Dat kwam tijdens de pandemie hoofdzakelijk door een gebrek aan financiële middelen, maar uit onderzoek blijkt dat het niet de enige reden is. Tegelijkertijd beseft een groot deel van de zzp’ers wel dat het ontwikkelen van de eigen kennis noodzakelijk is om klantgericht te kunnen ondernemen.
Zo’n 30% van de Nederlandse zzp'ers vindt dat zij de afgelopen jaren meer aan ontwikkeling van vakkennis had moeten doen. Dat blijkt uit onderzoek van Opleiding.nl en zzp-platform Younited onder zelfstandig ondernemers zonder personeel. Een vijfde van die ondernemers ontving coronasteun, maar die werd naar eigen zeggen nauwelijks besteed aan scholing.
Dat de coronasteun aan zzp’ers niet werd besteed aan cursussen en trainingen is geen grote verrassing. De ondernemers in deze groep voeren sowieso voornamelijk kosten aan als belangrijke reden om een opleiding of cursus niet te volgen. Een derde (32%) geeft aan dat onvoldoende financiële zekerheid in de weg zit bij de keuze voor een opleiding. Daar staat tegenover dat 35% van de zzp’ers ervan overtuigd is dat zij zichzelf moeten blijven ontwikkelen om een goede positie in de markt te behouden.
Bron: CustomerTalk